کد مطلب:314773 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:171

در روز تاسوعا و عاشورا
در روز تاسوعا همه جا تعطیل است و بعد از ظهر، دستجاب عزاداری با شكوه و ابهت خاص به راه می افتد و معمولا مسیر بیشتری را نسبت به روزهای قبل طی می كنند.

نوحه خوان ها در این روز به موضوع «امان نامه» كه شمر ملعون برای حضرت عباس آورده بود اشاره می كنند و بیشتر از شهامت و شجاعت آن حضرت مرثیه خوانی می كنند.

در شب عاشورا نوجوانان و جوانان از اوایل غروب دسته دسته با خون و اندوه بسیار و با گفتن شعار: «الوداع، الوداع، الوداع» به مساجد و منازل و حسینیه ها می روند و عده ای شمع نذری روشن می كنند.

بعد نماز مغرب و عشا مساجد مملو از جمعیت شده و به سینه زنی و نوحه



[ صفحه 259]



خوانی می پردازند.

سپس سخنرانان از فضیلت شب عاشورا و انگیزه قیام امام حسین (علیه السلام) سخن می گویند و بعد از پایان سخنرانی در حدود نیمه شب، دستجاب عزاداری از مقابل هر مسجد حركت كرده و بعد طی مسیرهای مخصوص، مقارن اذان صبح به مسجد بر می گردند و نماز صبح اقامه می كنند.

روز عاشورا از ساعت ده صبح دستجاب عزاداری با شكوه و عظمت هرچه تمام تر و با حزن و اندوه بیش تر در حالی كه علم ها را با یك پارچه سیاه یكسره پوشانده و به طور خوابانده حمل می كنند بعد طی مسیرهای مخصوص در مقابل هر مسجد به بكا و نوحه خوانی پرداخته و سپس دستجات هر محله به مسجد خود رفته و مراسم «قتل» برگزار می كنند.

در مراسم قتل، نخست روحانی مسجد به منبر رفته و ضمن بیان شجاعت ها و رشادت های شهدای كربلا و با ذكر رجزها و سخنان آنها به ویژه با یادآوری حر بن یزید ریاحی، حبیب بن مظاهر و حضرت قاسم بن حسن (علیه السلام)، حضرت علی اكبر (علیه السلام)، به خصوص به شجاعت و فداكاری و جانبازی حضرت عباس بن علی (علیه السلام) و به نحوه شهادت آنها پرداخته و در نهایت با اشاره به چگونگی شهادت حضرت علی اصغر (علیه السلام)، از شجاعت و استقامت بی نظیر حضرت امام حسین (علیه السلام) سخن گفته و با ذكر برخی فرمایش ها و خطبه های آن حضرت به لحظه آخر شهادت آن بزرگوار اشاره می كند. این برنامه را طوری انجام می دهند تا مقارن اذان ظهر خاتمه یابد و درست در این لحظه مؤذن و چند تن از عزاداران، صوت اذان سر می دهند و جمعیت نیز همچنان به شیون و زاری می پردازند و بعد از اتمام اذان، نماز ظهر و عصر اقامه



[ صفحه 260]



می شود.